Wat is yoga

Wat is yoga?

Vaak wordt gedacht dat je voor yoga gezond en lenig moet zijn. Dat is niet zo. Yoga kan je in vrijwel elke lichamelijke conditie beoefenen. Op welk niveau je je nu ook bevindt, yoga kan je helpen je lichamelijke én geestelijke conditie te verbeteren. Door het regelmatig beoefenen van asana’s (lichaamshoudingen) wordt je lichaam vanzelf stukje bij beetje wat soepeler en sterker. Tijdens de asana’s focus je op de adem en op wat er in je lichaam gebeurt. Daardoor kan je vaak zo drukke geest geleidelijk aan even tot rust komen. Langzamerhand leren we steeds vaker bewust te ervaren wat er werkelijk is, in plaats van te leven in de verhalen (over verleden of toekomst) in ons hoofd. Daardoor, en door je soepeler en sterker wordende lichaam, ga je simpelweg “lekkerder in je vel zitten”.

Met yoga wordt meestal hatha yoga bedoeld. Yoga is een meer dan 5000 jaar oude uit India stammende levensfilosofie, waar hatha yoga een onderdeel van is.  Hatha yoga is de klassieke yogavorm waarop alle moderne yogavarianten  gebaseerd zijn. Het omvat asana’s,  ademhalingsoefeningen en diepe ontspanning. Het woord yoga komt uit het Sanskriet, de klassieke Indiase taal waarin de yogafilosofie is neergeschreven. De betekenis is eenheid, ver-enig-ing. Groeien naar het ervaren van meer eenheid tussen lichaam en geest.  Uiteindelijk gaat het erom de eenheid te realiseren tussen jeZelf, dat wat je in wezen bent, met de Ultieme Realiteit.

Vijf punten van yoga:

1. De juiste lichaamsoefening.

Voor een gezond en soepel lichaam is regelmatige en goede oefening nodig. Yoga asana’s zijn allesomvattende oefeningen voor je inwendige en uitwendige organen. Ze worden langzaam en bewust uitgevoerd. Je neemt een bepaalde houding aan en houdt die een tijdje vast. Je ruggengraat wordt er flexibeler en sterker door en je wordt vitaler. De bloedcirculatie verbetert en de zenuwen krijgen voldoende voedingsstoffen en zuurstof zodat alle lichaamssystemen goed kunnen functioneren. Asana’s hebben een positief effect op klieren, organen, spieren en gewrichten en beïnvloeden diepere en meer subtiele delen van het lichaam. Door de verschillende bewegingen van de asana’s gaan de interne organen efficiënter functioneren. Het endocrien systeem (klieren en hormonen) wordt verjongd, waardoor emoties meer in balans komen en je je simpelweg beter en relaxter gaat voelen.  Naast de fysieke voordelen leiden asana’s tot diepere concentratie en meditatie.

2. De juiste ademhaling: Pranayama.

Dit is nodig om de organen van voldoende zuurstof te voorzien en voor een goede werking van de verschillende lichaamssystemen. Onjuiste ademhaling kan leiden tot vermoeidheid, hoofdpijn, concentratieverlies, foute lichaamshouding etc. Twee eenvoudige yoga ademhalingsmethodes zijn: buikademhaling en volledige yoga ademhaling. Yoga ademhalingsoefeningen worden Pranayama genoemd. Zij zorgen voor een toename van de levenskracht (prana) in het lichaam en een beter functioneren van de herstel- en groeifuncties van het lichaam. Daarnaast zijn de adem en de geest direct met elkaar verbonden, waardoor we door controle over de adem controle over de geest kunnen verkrijgen.

3. De juiste ontspanning: Shavasana.

Zoals een machine na gebruik even moet afkoelen, zo heeft het lichaam na inspanning het ook nodig af te koelen en te ontspannen. Daardoor kan het helen en de energie zich herstellen, zodat het verder goed kan blijven werken. Ontspanning tussen de asana’s door zorgt ervoor dat het ontstane melkzuur weer afgevoerd kan worden en spierpijn minder of geen kans krijgt. Bij yoga wordt Shavasana gebruikt voor diepe ontspanning. Dit Sanskriet woord betekent letterlijk lijkhouding. 

4. Het juiste dieet: plantaardig.

Gezonde voeding bevordert fysieke en mentale fitheid. Oorspronkelijk in India was het yoga-dieet lacto-vegetarisch. Melk werd met mate gedronken, haast meer als medicijn. Het werd op een geweldloze manier gewonnen: koeien hoorden bij het gezin, werden op een natuurlijke manier zwanger en de kalfjes konden bij de moeder opgroeien. In onze huidige cultuur is dat helaas grotendeels niet meer het geval. Daarom wordt nu onder het juiste yoga dieet plantaardige voeding verstaan, zoals groentes, bonen, granen, fruit, noten, zaden. Dit voedsel verschaft ruim voldoende eiwitten, is gemakkelijk verteerbaar en levert onbewerkte vitale energie. Het kalmeert de geest en scherpt het intellect. Gezien het subtiele effect dat voedsel heeft op de geest en het astrale lichaam, wordt voedsel dat sterk prikkelend en voedsel dat verkregen is door middel van geweld, vermeden. (Geweldloosheid, ahimsa, is een van de principes uit de yogafilosofie.)

5. Positief denken en meditatie.

Denken heeft een directe invloed op de energie en conditie van het lichaam. Een negatieve gedachte verlaagt onmiddellijk je energieniveau en een positieve gedachte verhoogt meteen de energie. Meditatie is voedsel voor de geest. Het helpt stress te verminderen, brengt helderheid, verbetert concentratie en verhoogd het niveau van gewaarzijn. Regelmatige meditatie is een must voor iedereen die zijn fysieke, mentale en spirituele conditie wil verbeteren.