Lessen

Hatha yoga:

Woensdag 19.00 – 20.15 uur

Woensdag 20.45 – 22.00 uur

Donderdag 20.45 – 22.00 uur

Je doet individueel klassieke hatha yoga met o.m.: ademhalings- en warming up oefeningen, asanas (houdingen), eindontspanning. Je ondersteunt de houdingen door je ademhaling. De asanas voer je met volledige aandacht uit, waardoor je je bewust wordt van de effecten van de houdingen op je lichaam en geest. Je werkt hierdoor bewust aan een betere lichamelijke en geestelijke conditie. Het is een redelijk pittige les, waarin naast flinke inspanning ook voldoende ruimte is voor ontspanning. Het niveau van pittigheid heb je trouwens zelf in de hand, jij bepaalt  hoever je in een houding wilt gaan, of welke variant ervan je wil uitvoeren!

Yin-/mindfulness yoga:

Donderdag 19.00 – 20.15 uur

Vrijdag 8.30 – 9.45 uur

Vrijdag 10.15 – 11.30 uur

Je doet individueel ademhalingsoefeningen, mindfulnessbeoefening, yin yoga  asanas (houdingen) en eindontspanning. Bij de asanas ervaar je een milde stretch, die je zo’n 3 tot 5 minuten aanhoudt. Naast lichte spierkracht maak je gebruik van zwaartekracht en ontspanning, wat onder meer een positief effect heeft op je bindweefsel/fascie en gewrichten. De asanas voer je met volledige aandacht uit, waardoor je je bewust wordt van de effecten van de houdingen op je lichaam en geest. Je bent gericht bezig je lichamelijke en geestelijke conditie te verbeteren. In deze les doe je ook af en toe een variant van de maangroet (sukha chandra namaskar) waarvan hier een opname te zien is: https://youtu.be/jVpPJTLkxzA

Houd je aan de overheidsvoorschriften: Meld je vooraf aan per telefoon of app bij 06-29404950. (Alleen aanmelden als je alle vragen van de gezondheidscheck met nee kan beantwoorden – zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/gezondheid-en-zorg/gezondheidscheck)  Neem je eigen “props” mee (zoals een grote, matbedekkende handdoek of matje, kussen, deken, kleine badhanddoek voor op meditatiekussen/bolster en eventueel een oogkussentje/-doekje). Houd 1,5 m onderling afstand. Beperk toiletgebruik zoveel mogelijk. Desinfectiemiddelen zijn aanwezig. Het gebouw is voorzien van een goed ventilatie- en luchtzuiveringssysteem.

Buitenlessen: 

Bij goed weer kunnen er lessen buiten plaatsvinden. Dit wordt per week bekend gemaakt. Voor buitenlessen zelf matje en eventueel kussen en deken(s) meenemen, en zorg voor warme (laagjes) kleding en eventueel wat drinken.

Videolessen:

Als je als cursist bij Yogasurya hatha yoga- of mindfullness-/yin yogalessen op video wilt ontvangen, neem even contact met me op via 06-29404950

Yoga nidra:

Yoga nidra is een diepe ontspannings- en bewustzijnsoefening. Je ligt daarbij met gesloten ogen op je rug in shavasana en laat je door een stem door de oefening leiden. Yoga nidra betekent letterlijk: yoga slaap, maar je blijft juist wakker en alert terwijl je lichaam en geest wel totaal relaxen. Het heeft een helend en uitermate ontspannend effect op lichaam en geest. Door yoga nidra kan je moeiteloos in een verruimde bewustzijnsstaat komen. Tijdens de lessen doen we van tijd tot tijd yoga nidra, of een onderdeel ervan, als uitgebreide eindontspanning. (Als je thuis yoga nidra wil doen, dan kan je bijvoorbeeld naar dit filmpje luisteren: https://youtu.be/fuZJs7XsPrU)

Stoelyoga- en individuele lessen, eventueel op locatie, zijn mogelijk op afspraak

Meditatie : iedere 1e en 3e dinsdag van de maand van 18.30 – 19.15 uur

Een half uur (stilte)meditatie met aansluitend gelegenheid voor vragen en uitwisseling. Dit is geen les, maar een gezamenlijke oefening in het moment te zijn, waardoor je elkaar steunt in je ont-wikkelingsproces. Wil je meedoen, meld je dan even aan via 06-29404950. Inloop vanaf 18.20 uur.


Na de lessen en de meditatie drinken we samen thee en is er gelegenheid vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen.


Aanvullende informatie en tips:

Voorafgaand aan de eerste les plannen we wat tijd in voor kennismaking en informatie-uitwisseling. Aanmelden kan via 06-29404950 of e-mail info@yogasurya.nl. Ook voor aanvullende informatie kunt u daar terecht.

Probeer uiterlijk 5 minuten voor de les aanwezig te zijn.
Draag comfortabele, niet knellende kleding.
Voor de eindontspanning kunnen een vest en warme sokken prettig zijn.
Neem een grote (hand)doek mee voor op de mat.
Het is aan te raden niet met een volle maag yoga te doen.
In yoga speelt competitie geen rol, je werkt aan je eigen lichaam en geest.
Respecteer je grenzen en ga er niet overheen.